De impact van social media op de Femdom lifestyle

Als je op internet zit of een smartphone in je zak hebt, is het nog knap lastig om niet geconfronteerd te worden met alle social media kanalen. Net als alles, heeft ook social media voor- en nadelen. Want door het gebruik van hashtags als #Femdom en #BDSM is de bekendheid van Femdom in ieder geval een een kleine stroomversnelling terecht gekomen. Dat is de positieve kant van de medaille, maar er is ook zeker een keerzijde. Want social media toont vooral de oppervlakkigheid van de beleving en vertelt niet veel over de achterliggende gevoelens, intensiteit, diepere lagen of zelfs risico’s.

Femdom versus Social media

Vluchtig en oppervlakkig

Social media is vluchtig, het is een blik werpen op een afbeelding, kort filmpje of schreeuwende kop en het volgende is alweer aan de beurt. Iedere vorm van diepgang lijkt verloren te gaan in de verslaving aan snelheid. Femdom gaat diep, veel dieper dan social media je kan vertellen met een simpele foto op Instagram of filmpje op Tiktok. Is die aandacht op social media dan negatief? Nee, zeker niet.

Het zorgt er in ieder geval voor dat je niet meer voor informatie over Femdom naar schimmige hoekjes van het internet hoeft te surfen of verborgen planken bij de boekwinkel. Als je een beetje scrolt op gericht zoekt op #Femdom en #BDSM, word je op je wenken bediend. Deels dan. En daar schuilt precies het probleem.

Uitholling klassieke BDSM

Ik zie de uitholling van de klassieke BDSM steeds vaker om mij heen. Het lijkt een makkelijk verdienmodel te worden, een slap aftreksel van wat Femdom/BDSM zou kunnen zijn. Net zo vluchtig als de social media platforms zelf. De volledige intensiteit wordt volledig gepasseerd en wat overblijft zijn (doorgaans erg jonge) schreeuwende dames, met middelvingers omhoog die iedere man uitmaken voor “LOSER”, met zeven taalfouten in drie zinnen. Alsof dat maar iets met Femdom te maken zou hebben.

Gemiste kans

De grotere zichtbaarheid bij mensen, die eerder nooit van het concept hadden gehoord, zorgt ervoor dat steeds meer mensen Femdom gaan ontdekken. Het is alleen wel een enorme gemiste kans, dat zij dit nu niet op de juiste manier doen. Want Femdom gaat natuurlijk veel verder dan het dragen van een kinky outfit, een zweepje en het uitschelden van de volledige mannelijke bevolking. Als je dat idee hebt, gaat er toch wat mis. En als je denk dat alle mannen alleen maar goed genoeg zijn om hun creditcard voor jou leeg te trekken, ook dan gaat er iets fundamenteel mis.

De schijnwereld van Insta

Als we Instagram mogen geloven, zijn we allemaal op Bali aan het yoga’en, eten we alleen maar avocado-toast en hebben we geen enkele slechte dag. Dat is natuurlijk onzin. Maar hetzelfde gebeurt binnen niches zoals Femdom. De mooie plaatjes van elegante vrouwen in dominante rollen kunnen een bijna romantisch beeld schetsen van een levensstijl die in werkelijkheid veel complexer is.

En begrijp me niet verkeerd: er is absoluut ruimte voor esthetiek en plezier in Femdom. In overvloed zelfs. Het kan empowering zijn en er kan schoonheid in zitten. Maar er zit ook werk achter – emotionele, fysieke en psychologische inspanning – en dat zie je minder op sociale media. Wat je ziet, is het topje van de ijsberg. Wat je mist, is de dynamiek van vertrouwen, communicatie en grenzen stellen die onlosmakelijk verbonden zijn aan elke gezonde BDSM-relatie.

De invloed van influencers

Dan hebben we nog de invloed van social influencers, die soms een heel eenzijdig beeld van Femdom verspreiden. Ze zijn de nieuwe ‘guru’s’ van alles, van zelfliefde tot gezonde snacks, en nu ook van Femdom. Ze posten video’s en foto’s waarin het lijkt alsof ze zonder moeite hun onderdanige partners beheersen, en dat kan de perceptie vervormen. Mensen die nieuw zijn in de scene kunnen denken dat Femdom simpelweg een kwestie is van een zweep oppakken en wat commando’s schreeuwen. Spoiler alert: dat is het niet.

De zogenaamde experts

En dan hebben we de zelfbenoemde experts. De types die, na een paar video’s te hebben bekeken, zichzelf uitroepen tot Femdom-meesteressen. Ze geven tips alsof ze net een weekendcursus Femdom hebben gevolgd. “Koop dit zweepje, zeg dat zinnetje, en je bent een volleerd Femdom.” Het lijkt haast alsof ze een Ikea-handleiding aan het voorlezen zijn. “Volg deze drie simpele stappen en voilà, je bent een Dominatrix!”

In de praktijk werkt het natuurlijk niet zo. Femdom is zoveel meer dan het uitvoeren van een paar fysieke handelingen. Het draait om diepgaand emotioneel contact, wederzijds vertrouwen en, niet te vergeten, veel communicatie. Het is zeker niet iets wat je binnen twee TikToks leert. Maar toch, door sociale media lijkt het allemaal snel en makkelijk.

Femdom voor iedereen?

Misschien is de grootste invloed van sociale media, dat Femdom niet langer gezien wordt gezien als een exclusieve ondergrondse beweging. Met de komst van #Femdom-influencers, YouTubers en OnlyFans-content creators, lijkt het erop dat Femdom toegankelijker is geworden. Voor sommige mensen is dit een zegen: ze ontdekken aspecten van hun seksualiteit die ze misschien nooit eerder hadden overwogen. Voor anderen kan het voelen alsof iets dat eerst speciaal en intiem was, nu te koop is als een ‘experience’ op een reiswebsite.

Het heeft er in ieder geval bijgedragen aan een breder gesprek en het heeft ervoor gezorgd dat meer mensen de levensstijl kunnen ontdekken. Helaas is de keerzijde dat het ook heeft geleid tot een soort oppervlakkige, gefilterde versie van de werkelijkheid, waarachter de werkelijke diepgang soms verloren gaat.

En juist is daarom de informatie op deze site (en Femdom-Lifestyle.nl) zo belangrijk! Er is nog heel wat werk aan de winkel.

Meesteres Moriah

Meer informatie

De psychologie achter Femdom-relaties
De ware Femdom zit verborgen in ons volledige zijn
De mooiste sub is voor mij een Femdom sub/slaaf m/v
Femdom, wat betekent het?
Wil de juiste Femdomlady opstaan?
Omarming van mijn Femdom

Bronvermelding

Tekst: Meesteres Moriah
Afbeelding: BDSMforyou

BDSMforyou lijn